نکته مهم برای داوطلبین کنکور 1403

چندی پیش شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیین نامه های جدیدی را برای کنکور 1403 تصویب و ارایه نمود. که از موارد مهم آن، حذف زیر گروه ها در تمام گروه های آزمایشی بود.

زیرگروه ها نقش اساسی در قبولی داوطلبین سال های گذشته داشت، داوطلبین با مطالعه دروسی که ضریب بالاتری در زیرگروه رشته مد نظرشان داشت، رتبه خود را در آن زیر گروه بهتر می کردند.

در حال حاضر که تمام دسته بندی ها حذف شده اند، لازم است داوطلبین کنکور اگاهی کافی را از نحوه برگزاری و دیگر شرایط داشته باشند. در ادامه با توجه به اهمیت و تاثیر هر درس در میزان رتبه ای که به دست می آید، به بررسی ضرایب و زیر گروه های کنکور سراسری تجربی در سال 1403 می پردازیم.

گروه آزمایشی تجربی از اصلی ترین و پر متقاضی ترین رشته ها محسوب شده  که مجموعه گسترده ای از رشته های دانشگاهی پزشکی، پیراپزشکی و… را تشکیل می دهد.  بازار کار و جایگاه اجتماعی رشته های تجربی نظر افراد بسیاری را هر ساله به خود جلب می کند.

در سال های گذشته تمامی رشته های تجربی که داوطلبان می توانستندانتخاب کنند، در پنج دسته تحت عنوان پنج زیرگروه تقسیم می شد.  و در هر یک از زیر گروه ها دروسی که در کنکور می آمد از ضریب مختلفی برخوردار بود.

متقاضیان با توجه به رشته ای که مد نظر داشتند، در ابتدا زیرگروه رشته و ضریب دروسی که در آن مهم بود را مطالعه کرده و سپس در کنکور شرکت می کردند.

برای مثال متقاضیانی که علاقه مند به رشته پزشکی بودند با توجه به این که درس زمین شناسی تاثیری در زیرگروه یک (رشته ی پزشکی در آن قرار داشت) را شامل نمی شد. در نتیجه داوطلبین مذکور درس زمین شناسی را مطالعه نمی کردند. اما فردی که به رشته داروسازی علاقه داشت، با توجه به زیرگروهی که در آن قرار می گرفت می بایست به درس زمین شناسی توجه ویژه ای داشته باشد.

در حال حاضر با توجه به این که تمامی رشته ها دیگر در زیرگروهی تقسیم بندی نمی شوند، هر درس ضریبی ثابت برای خود در تمامی رشته ها دارد. به بیان واضح تر هر دو داوطلبی که علاقه مند به رشته های پزشکی و داروسازی هستند باید درس زمین شناسی را با ضریب 1 مطالعه نمایند.

از دیگر تغییرات کنکور سراسری 1403 که لحاظ شده است، چهار درس عمومی شامل زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، دین و زندگی و زبان انگلیسی است، حذف شده است.

 

تمامی دروس کنکور تجربی به دو دسته:

عمومی (ادبیات فارسی، عربی، معارف و زبان) و تخصصی (زمین شناسی، ریاضیات، زیست شناسی، فیزیک و شیمی) تقسیم می شوند.

لازم است بدانید که دروس عمومی در تمامی رشته ها حذف شده است. اما تاثیر خود را به صورت ضریب در سابقه تحصیلی دانش آموز دارد و دفترچه ای که داوطلبان می بایست در جلسه آزمون به آن پاسخ دهند، دروس تخصصی رشته خود است. ضریب تمامی دروس عمومی و تخصصی کنکور تجربی با توجه به اخرین تغییرات قوانین به شرح زیر است:

سهم دروس عمومی و تخصصی در نمره کل سابقه تحصیلی

سال عمومی تخصصی جمع
1402 26 14 40
1403 28 22 50
1404 به بعد 30 30 60

 

مقالات مرتبط

کنکور

در ایران سازمان سنجش آموزش کشور که سازمانی تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، متولی اصلی برگزاری کنکور سراسری برای ورود به دانشگاه…