تغییرات کنکور 1403 چیست؟

تغییرات کنکور 1403 چیست؟

این سوالی است که ذهن تمامی کنکوری های 1403 را مشغول کرده است! سال گذشته داوطلبان کنکور سراسری اولین تجربه گنندگان تغییرات چشم گیر کنکور بودند، تغییراتی که ممکن است به ضرر بسیاری از دانش آموزان و کنکوری های سال قبل بود.

به همین دلیل بسیاری از مراجعین فرااندیشه بسیار نگران تغییرات کنکور 1403 هستند؛ اما چندی قبل خبری مبنی بر لغو تغییرات کنکور منتشر شده و طبق تصمیمات مجلس قرار است اوضاع به قبل از اعمال تغییرات کنکور 1402 برگردد.

اما این به چا معناست و چقدر درست است؟ آیا دفترچه سوالات عمومی به کنک.ر باز می گردد؟

تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور 1403 چگونه خواهد بود؟ اگر شما هم دچار سردرگرمی شده اید و هزاران سوال دارید به این مطلب توجه کنید.

آخرین خبر کنکور 1403:

به دلیل اعتراضات بیش از حد و نگرانی بخش عظیمی از داوطلبان درباره ی تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی در کنکور،

چندی پیش جلسه‌ای برای بازنگری در محاسبه نمرات سوابق تحصیلی کنکوری‌ها در مجلس برگزار شد برای لغو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی،که ظاهرا موفق بود.

براساس اخرین اخبار، مجلس بندهای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را لغو کرده و این یعنی شرایط برگزاری کنکور به قبل از سال 1402 برمی‌گردد.

آیا دروس عمومی اهمیت خود را دارند؟

سوال بعدی و سرنوشت ساز آیا دروس عمومی با قدرت قبل بر می گردد؟ آیا این به نفع داوطلبین است؟  زمانی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی لغو شود، شرایط به قبل از کنکور 1402 برمی‌گردد و این یعنی در کنکور 1403 مانند گذشته دفترچه سوالات عمومی خواهیم داشت. احتمالا این خبر برای شما وحشتناک باشد و بگویید اصلا عمومی هارا بصورت تستی نخوانده اید!

و باید بگوییم که اکثر داوطلبان مشابه شما هستند و تقریبا هیچکدام از دانش آموزان تا به امروز مطالعه دروس عمومی را در برنامه خود نداشته است. به علاوه دروس عمومی به نسبت دروس اختصاصی راحت‌تر هستند و بسیاری از داوطلبان در سال‌های گذشته به کمک این دروس در کنکور موفق می‌شدند!

نحوه محاسبه سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور 1403

در کنکور 1403 سوابق تحصیلی تاثیر 50 درصدی دارد اما این تاثیر فقط مثبت است، حالا تاثیر مثبت یعنی چه؟

زمانی که تاثیر سوابق تحصیلی قطعی باشد نمرات داوطلب فرقی نمی کند چه منفی و یا مثبت تاثیر گذار است.

اما اگر تاثیر معدل صرفا مثبت باشد، سوابق تحصیلی تنها در صورتی تاثیر داده می‌شوند که رتبه و تراز داوطلب را بهتر کند و ارتقا دهد.

یک برنامه بلندمدت در این زمینه ارایه شده است؛ به این صورت که تا کنکور 1406 تاثیر سوابق تحصیلی به صورت مثبت اعمال شود اما از این تاریخ به بعد تاثیر معدل قطعی خواهد شد.

همچنین تا کنکور 1406 امتحانات پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت نهایی برگزار شوند.

 

آیا تغییرات کنکور 1403 به نفع کنکوری ها است؟

هرکسی از دیدگاه خودش به این موضوع می نگرد اما از نظر ما و در مجموع این تغییرات به دلایلی به نفع کنکوری ها خواهد بود.

دلیل اول: امنیت سالن های برگزاری امتحانات نهایی همچنان صد در صد نیست و هنوز راهی پیدا نشده که تقلب در این امتحانات  به صفر برسد؛ در نتیجه سوابق تحصیلی معیار کاملا عادلانه‌ای برای سنجیدن داوطلبان نیست.

دلیل دوم: سختی امتحانات نهایی 1402 بالاتر از امتحانات چند سال گذشته بود و به این ترتیب داوطلبانی که قبلا در امتحانات راحت‌تر نمرات بیشتری کسب کرده بودند تراز بهتری را کسب کردند.

در انتها دغدغه افزایش معدل و شرکت در امتحانات تشریحی یکی ازدرگیری های بزرگ داوطلبان است که به لطف تغییرات جدید کنکور 1403 این دغدغه هم تا حد زیادی رفع می‌شود.

آیا این تغییرات قطعی است؟

اجرایی شدن این طرح بر اساس تایید شورای نگهبان است و خبر رسمی در این زمینه تا به امروز منتشر نشده است؛ اما اعضا مجلس تاکید داشته اند که این طرح برای کنکور 1403 اجرایی شود؛ یعنیدر حال حاضر تاثیر سوابق تحصیلی به صورت مثبت شود و شرایط به حالت سابق برگردد.

از آنجایی که احتمال می‌دهیم از شنیدن این خبر مضطرب شوید و احساس بلاتکلیفی کنید، توصیه می‌کنیم تا قطعی شدن این تغییرات برنامه‌هایتان را تغییر ندهید.

آیا کنکور دو مرحله ای نیز حذف شده است؟

کنکور 1402 به صورت دو مرحله‌ای و در دی و تیر ماه برگزار شد. در سال 1403 نیز همینطور است فقط برای آمادگی بیشتر داوطلبین تاریخ آن تغییر کرده و اولین مرحله در اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. در ادامه دومین مرحله نیز به مانند رسم گذشته در تیر ماه.

.

مقالات مرتبط

کنکور

در ایران سازمان سنجش آموزش کشور که سازمانی تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، متولی اصلی برگزاری کنکور سراسری برای ورود به دانشگاه…